zaterdag 16 december 2006

Muziekles

Vandaag was Kay´s laatste muziekles van dit jaar. Nu is "muziekles" misschien een beetje groot woord, het is meer ouders (lees: vooral "moeders" - regelmatig was ik de enige man) die liedjes zingen voor en spelletjes spelen met hun babies. Je kunt natuurlijk ook niet verwachten dat je baby meteen een stuk van Chopin leert spelen (alhoewel dat voor Kay natuurlijk een klein kunstje is (uche uche)). De gemiddelde les ziet er ongeveer zo uit:
  • De docente (Fabiola) begint eerst met het "goede morgen" liedje: goede morgen, goede morgen - moeders/vaders groot en kindjes klein - goede morgen, goede morgen - wat fijn dat jullie er zijn.
  • Vervolgens komt een rode tas in beeld: tik-tak-tik tak wat zit er in het koffertje? tik-tak-tik tak (etc.).
  • Na een paar keer ge-tik-tak haalt ze dan Koos Konijn uit de tas: Hallo, hallo, hallo, ik ben Koos Konijn. Hallo, hallo, hallo, en wie ben jij? (en dan moet de betreffende ouder de naam van het net begroette kind noemen).
  • Hierna minder regelmaat, maar wel terug kerende themas:
    • een lied met ballen (minder stoer als het klinkt).
    • een lied met bloemen: ik geef een heel klein bloemetje, een bloemetje aan jou - omdat ik je zo lief vind, omdat ik van je hou - ik geef aan jou een bloemetje als is het wel wat klein - en ik hoop dat we nog heel lang twee dikke vriendjes zijn. (Jitske keek afgelopen zaterdag wel heel verwonderd toen Kay op zijn nieuwe vestje een bloem aanwees en duidelijke "bloempje" zei. Het is niet zo vreemd als je bedenkt dat we het "bloemetjes"-lied al heel wat keren gezongen hebben op de muziek les).
    • het "wij maken muziek"-lied met trommels, belletjes of ander rammel-tuig: wij maken muziek - wij maken muziek - samen maken wij muziek muziek. Hierbij wordt dan meestal door de ouders (op de maat) mee getrommeld of gerammeld en soms door de babies (als ze daar zin in hebben) ook mee getrommeld of gerammeld (in "hun eigen tempo").
    • het oude vertrouwde "op een grote paddestoel"
    • een "spinnetjes"-liedje, waarbij de ouder met de hand een spinnetje nadoet dat van de grond, via het been naar het hoofd klimt en dan weer naar beneden glijdt: zachtjes, kriebelt het spinnetje - zachtjes, over je been - heel erg langzaam kriebelt hij naar boven - en, dan roetsjt ie naar benee.
    • een "herfst"-lied, waarbij regen met vinger getrommel wordt nagedaan, wind door met de nagels over iets heen te strijken, bliksem door een handklap en de donder wordt uitgebeeld met getrommel met de hele hand: het regent - het regent - de aarde die wordt nat - de wind beweegt de bomen - de bomen heen en weer - de bliksem en de donder - de bliksem en de donder - ik kijk, en zie een regenboog - de bliksem en de donder - de bliksem en de donder - ik kijk, en zie een regenboog
    • Heel soms had de docente haar dwarsfluit mee en speelde daar iets op; dit had aldoor een bijna hypnotisch effect op alle aanwezige babies: ze werden stil en keken en luisterden dan vol aandacht naar haar.
    • Een "wasknijpermannetje & -vrouwtje" lied, waarbij aan het eind van het lied elke baby allemaal knijpers aan mouwen, schoenen, broekjes, haren, etc. hadden: wasknijpermannetje - wasknijpervrouwtje - ik heb een plannetje - luister goed - wasknijpermannetje - wasknijpervrouwtje - kijk eens wat de wasknijper doet - deze gaat aan je mouw/broek/haar/schoen/trui/etc.
    • Verder nog liedjes over kastanjes, doekjes, blaadjes, eekhoorntjes, egeltjes, Cowboy Billy Boem, Constance die wil danse(n), etc.
  • Als bij het thema attributen gebruikt werden, wordt er steevast afgesloten met: alle knijpers/kastanjes/blaadjes/ballen in de tas, alle knijpers/kastanjes/blaadjes/ballen in de tas, heija victoria, alle knijpers/kastanjes/blaadjes/ballen in de tas.
  • Bijna iedere keer komt Koos Konijn nog even langs: dag Teije/Fee/Sylke/Kay/Josien/Veerle nu ga ik weer - het was weer gezellig - tot de volgende keer
  • Als afsluiter altijd: Iedereen, iedereen gaat weer naar huis - kleine mensen, grote mensen - dikke mensen, dunne mensen - iedereen, iedereen gaat weer naar huis.
In januari begint een nieuwe cursus. Misschien schrijven we Kay weer in. Maar dan is het hopelijk wel wat later, want ´t begon om 9:00 en dat is toch wel erg vroeg op een zaterdag.