woensdag 28 april 2010

6 weken gesprek op school

Vandaag hadden we ons 6 wekengesprek op school. Voor ons was dit alles nieuw en vol verwachting gingen we naar de afspraak.

Verschillende vaardigheden werden onder de loupe genomen. De eerste was 'zelfstandigheid'. Hieronder wordt verstaan: kan zelf kiezen, gaat zelfstandig aan het werk, kan zelf een opdracht uitvoeren, komt naar de leerkracht voor hulp, begrijpt de gegeven instructie en aanwijzingen en neemt initatieven. Alles was goed. Kay kan zelf kiezen (iets wat ons ook al was opgevallen). Volgens Mary heeft Kay Lego gekozen als veilige voorkeur en gaat hij nu meer afwisselen.
De volgende vaardigheid van 'aandacht en concentratie'. Ook hier gaat alles goed. Het meedoen met de groepslessen gaat steeds beter. Bij de vaardigheid 'taalontwikkeling' (spreekt duidelijk, spreekt in correct zinnen, kan een boodschap overbrengen, luistert goed) had Kay zelfs alleen maar plusjes. Opmerking van Mary: Kay luistert heel goed, maar hij kan er nog niet altijd naar handelen..
Bij de vaardigheid 'welbevinden op school' staat dat Kay nog echt handelt vanuit zijn eigen beleving. Hij kan boos worden en stampvoeten als iets niet lukt. Meestal is hij erg vrolijk.
Tot slot 'zelfredzaamheid': kan zelf jas aan/uit doen, zelf jas ophangen, aan/uitkleden bij gym, zelfstandig naar WC, oog en zorg voor de omgeving. Hummm, hier had Kay alleen maar +- staan. Commentaar van Mary: Kay kan zichzelf redden maar heeft daar niet altijd zin in. Hij gaat altijd op het laatste nippertje naar de WC. Hier voelde ik me wel enigszins schuldig over. Als moeder ben ik snel geneigd om hem aan te kleden en dat is dus niet meer de bedoeling.
Al met al was Mary zeer tevreden over Kay. Hij vertoont nog wel peutergedrag doordat als hij zijn zin niet krijgt hij zich vol emotie op de grond werpt en begint te huilen maar dat gaat hopelijk over.
Verder vroeg ik me af of hij wel vriendjes had want veel vertelt hij niet over school. Volgens Mary stond hij in het midden wat betreft hoe aardig hij in de klas gevonden wordt. De klas vind hem dus niet vervelend maar ook niet super leuk.